Skola

Att välja skola, särskilt med särskilda behov i åtanke, kan kännas oerhört tufft. Det är lätt att känna stress över att behöva göra ”rätt” val. Vårt viktigaste budskap är: kom ihåg att det inte handlar om att välja mellan ett rätt och ett fel. Det handlar om att ni vinner på att vara pålästa och göra ett välövervägt val som passar just er. Här har vi samlat information, tips och råd som kan hjälpa dig att navigera skoltiden på bästa sätt – oavsett om du går i grundskolan eller på gymnasiet. Fokus ligger på att hitta rätt skolform och säkerställa att nödvändiga anpassningar finns på plats.

Att välja skola

När det kommer till skolval finns det flera olika vägar att välja mellan när det gäller skolgång. Valet styrs ofta av elevens specifika behov, om man önskar undervisning på teckenspråk, tillgänglig skola eller har hörselkompetens för att nämna några behov. Viktigast att komma ihåg är att det inte handlar om att välja mellan ett rätt och ett fel utan att ni vinner på att vara pålästa inför ert val. Tänk på att skolan ska bidra både med utbildning och social utveckling. Fördelen med specialskola är att kunskap om hörsel och tillgänglighet är normen, det ger bra förutsättningar för såväl en tillgänglig undervisning som en god social samvaro. Nackdelen är att det ofta handlar om långa avstånd och eventuellt om att flytta hemifrån tidigare. Att läsa integrerat kan vara praktiskt fördelaktigt. Men det ställer höga krav på att du som förälder engagerar dig för att säkerställa att skolan har bra ljudmiljö, hörtekniska hjälpmedel och att barnet är delaktigt, såväl i undervisningen som socialt.

Anpassningar i skolan

Anpassningar för elever med hörselskada i klassrummet är avgörande för att de ska få en inkluderande och effektiv skolgång. Här är några praktiska åtgärder som kan göra stor skillnad. Genom att arbeta med anpassningar kan man skapa en mer tillgänglig och inkluderande miljö där elever med hörselskada kan delta fullt ut i undervisningen.

Miljö och placering

En bra start är att se över klassrummets akustik. Mjuka material som mattor, gardiner och kuddar kan dämpa ljud och minska störande eko. När det gäller placering bör eleven sitta nära läraren och tavlan. Om det är möjligt ha bänkarna i en U form, för att göra det tillgängligt och ge en bättre överblick.

Använd slingsystemet om behovet finns, läraren bär då en mikrofon skickar ljudet direkt till elevens hörapparater. Använd även textning på alla videor och filmer som visas i klassrummet.

Tydlig kommunikation

Som lärare är det viktigt att vara medveten om hur man kommunicerar. Tala klart och tydligt, men i normal takt. Undvik att prata när du vänder dig bort från klassen eller skriver på tavlan. Ge visuellt stöd genom att använda bilder, PowerPoints och skriv viktiga ord på tavlan. Ge instruktioner steg för steg och kontrollera att eleven har förstått dem.

Upprepa och sammanfatta viktiga punkter under lektionens gång. Detta ger eleven en extra chans att fånga upp information som kanske missades vid första tillfället.

Tillgänglig Distansundervisning 

Att anpassa distansundervisning för hörselskadade elever är inte svårt, men det kräver lite extra eftertanke. Genom att fokusera på tydlig kommunikation, bra ljud och rätt visuella hjälpmedel kan du göra en stor skillnad för att alla studenter ska kunna vara fullt delaktiga. Du kan ladda ner en PDF med fler tips här.

BIld på Vasaru i klassrummet där alla sitter i U-form
Bild på Vasaru i klassrummet, där alla sitter i U-form

Finns det olika skolor?

Många elever går helt integrerat i skolan som finns i deras hemkommun, men det ställer höga krav på att du som förälder engagerar dig för att säkerställa att skolan har bra ljudmiljö, hörtekniska hjälpmedel och att barnet är delaktigt, såväl i undervisningen som socialt.

Hörselverksamhet, hörselgrupper eller hörselspår

I en del kommuner finns skolor med särskilda undervisningsgrupper för hörselskadade. Det kan vara mindre klasser eller grupper med både hörselskadade och hörande elever. Eller en grupp med hörselskadade elever från olika skolor som samlas en dag i veckan. De kallas till exempel hörselverksamhet, hörselgrupper eller hörselspår.

Kommunala skolor

I kommunala skolor finns det mindre klasser specifikt för hörselskadade elever. I dessa klasser är ljudmiljön anpassad och hörteknik (som teleslinga och mikrofoner) finns och möjligheten att lära sig teckenspråk. Lärarna ska ha hörselkompetens. Eftersom hörselklasser bara finns i vissa kommuner kan det innebära långa resor för eleven.

Statliga skolor

De statliga skolorna styrs av Specialpedagogiska skolmyndigheten. På dessa skolor är det undervisning på teckenspråk och teckenspråkig miljö. Eleverna kan välja mellan undervisning på teckenspråk eller med tal/hörselteknisk utrustning. Där får de även lära sig teckenspråk. Lärarna är hörsel- och dövpedagoger, klasserna små och såväl undervisning som miljö tar hänsyn till hörselskadades och dövas behov. Eleverna måste ibland bo borta eller pendla långt

Stämmer inte uppgifterna? Skicka då ett mejl till hej@uh.se så vi kan uppdatera sidan.

Vasaru spelar fotboll med sina vänner
BIld: Vasaru spelar fotboll med sina vänner

Dags att börja gymnasiet?

Att välja gymnasium är ett stort och ibland jobbigt steg. Som ung med hörselnedsättning finns det särskilda aspekter att ta hänsyn till när det gäller att säkerställa att du får bästa möjliga studiemiljö och stöd. Börja med att titta på vilka program och ämnen som intresserar dig mest. Fundera på vilken typ av anpassningar du behöver. Vissa skolor är mer integrerande, medan andra är mer specialiserade. Besök skolornas webbplatser, kontakta deras studievägledare eller specialpedagoger för att få mer information. Många skolor har även öppet hus där du kan ställa frågor direkt till lärare och elever.

Det är viktigt att du känner dig trygg och får det stöd du behöver för att lyckas med dina studier. Har du funderat på vilket typ av program du är intresserad av?

Att välja gymnasium

Om du väljer att gå på ett gymnasium i din hemkommun eller någon annanstans, är det viktigt att du är beredd på att ställa krav och se till att skolan lever upp till sitt ansvar. Säkerställa att klassrummen har god ljudmiljö och att nödvändig hörteknik (som FM-system, teleslingor eller motsvarande) finns tillgänglig och fungerar. Att få tillgång till hörselpedagogisk stöttning och tolk vid behov. Att lärare och skolkamrater är medvetna om dina behov och anpassar kommunikationen.

Denna väg ger dig möjlighet att vara kvar i din hemmiljö, men kan kräva mer egen drivkraft för att säkerställa att anpassningarna fungerar optimalt.

Riksgymnasiet i Örebro

Riksgymnasiet i Örebro är specifikt utformat för dig som är döv eller har en hörselnedsättning. Skolan tar emot elever från hela Sverige och är specialiserad på att erbjuda en fullt anpassad utbildning det vill säga att skolan ansvarar fullt ut för att all nödvändig teknik och kommunikation fungerar. Här behöver du inte själv driva processen för anpassningar på samma sätt. Riksgymnasiet erbjuder ett stort utbud av gymnasieprogram. Om du har långt att resa till skolan erbjuds boende.