”När skolan inte kan möta alla elevers förutsättningar skapas a-lag och b-lag”

För barn och unga med funktionsnedsättning blir skolgången många gånger fylld av känslor av misslyckande, utanförskap och behov som inte blir mötta. Styrande skolpolitiker måste se till att alla elever får chansen, skriver företrädare för fyra organisationer för funktionshindrade i en debattartikel i Sydsvenskan.
För barn och unga med någon typ av funktionsnedsättning kan skolgången många gånger bli en tid fylld av känslor av misslyckande, utanförskap och behov som inte blir mötta.
Även om inkluderingstanken i grunden är god, måste vi konstatera att den inte alltid fungerar. Det har även uppmärksammats av FN, som i våras kom med svidande kritik mot Sveriges funktionshinderpolitik. FN gav även Sverige en rad rekommendationer på skolområdet.
Utifrån bland annat dessa har våra organisationer några övergripande uppmaningar till styrande skolpolitiker, både på lokal och på nationell nivå, för att alla elever ska få chansen och rustas för livet i den svenska skolan.
Niklas Mattsson, ordförande Synskadades riksförbund
Johan Klinthammar, ordförande Rörelsehindrade barn och ungdomar
Ida Hansson, ordförande Unga hörselskadade
Mattias Winsa, ordförande Unga med synnedsättning