Tips på hur du kan hantera din tinnitus

Det bästa sättet att minska risken för att få tinnitus är att förebygga tinnitus. Detta kan du göra genom att skydda öronen när du utsätter dig för alltför högt ljud. Skydda öronen med öronproppar när du vistas i områden med hög musik och använd hörselskydd när du använder högljudda maskiner. Skulle du trots allt få tinnitus finns det sätt att lindra den.

Många upplever att när de accepterar sin tinnitus och gör det till en del av deras vardag brukar ljudet inte upplevas lika starkt. Det finns också annat som du kan tänka på för att underlätta din tinnitus.

1. Ta hand om dig själv
Var aktiv men undvik stress. Ofta kan stress förvärra din tinnitus, tillfälligt eller för jämnan. Gör sådant som du mår bra av.

2. Lyssna på dig själv och lär dig slappna av
Ta hand om din kropp med sömn, regelbundna mål och motion. Gör avslappningsövningar. Yoga är ett bra sätt att slappna av.

3. Undvik höga ljud och buller
Försök att inte vistas i områden där ljudet är högt. Använd öronproppar men inte alltför ofta. Din hörsel kan bli mer känslig för ljud när du försvagar vardagsljud för jämnan.

4. Maskera din tinnitus
Tystnad gör dig mer medveten om ljudet. Genom att lyssna på svag musik eller titta på tv brukar du glömma bort att lyssna efter din tinnitus.

5. Var öppen om din tinnitus
Ibland hjälper det att prata om din tinnitus med familj och vänner. Det blir lättare att anpassa ljud och samtal om alla runt omkring dig vet vad för hinder du har.

Källa
Hörsellinjen/tinnitus

”Jag vaknade upp en dag och hörde ett svagt brus i mitt hörande öra. Det tog ett tag innan jag förstod att det var tinnitus jag hade fått. Jag har fortfarande svårt att avgöra när det faktiskt uppstod, kanske har det funnits där hela tiden utan att jag tänkt på det tidigare. Det jag har gjort för att acceptera ljudet är att göra det till en del av min vardag. Nu är det nästan så att min tinnitus snarare lugnar ner mig för då vet jag att inget mer har hänt med min hörsel”

- Jennie